Επενδύοντας στη δημιουργικότητα: εορτασμός των 25 χρόνων του προγράμματος MEDIA στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

ee flagΑφότου ξεκίνησε, το 1991, το πρόγραμμα MEDIA έχει επενδύσει πάνω από 2,4 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή δημιουργικότητα και την πολιτιστική πολυμορφία. Έχει στηρίξει την υλοποίηση χιλιάδων κινηματογραφικών ταινιών στην Ευρώπη και τη διανομή τους σε διεθνές επίπεδο.

Το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών προσφέρει μια καλή ευκαιρία για τον εορτασμό της 25ης επετείου του MEDIA, του προγράμματος της ΕΕ που στηρίζει την ευρωπαϊκή οπτικοακουστική βιομηχανία. Για μια ακόμα φορά, σημαντικό ποσοστό των ταινιών που επελέγησαν είναι ταινίες που χρηματοδοτήθηκαν από το MEDIA: 9 από τις 21 ταινίες που συναγωνίζονται εφέτος για τον Χρυσό Φοίνικα έχουν λάβει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα MEDIA. Σ’ αυτές περιλαμβάνονται ταινίες του Κεν Λόουτς, του Πέδρο Αλμοδόβαρ, του Κριστιάν Μουνγκίου και των αδελφών Νταρντέν. Τα τελευταία 25 έτη, σε 40 ταινίες που χρηματοδοτήθηκαν από το MEDIA έχουν απονεμηθεί το Βραβείο του Χρυσού Φοίνικα, το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής ή το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας (βλ. ενημερωτικό δελτίο).

Τόσο ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Άντρους Άνσιπ όσο και ο Επίτροπος Έτινγκερ θα είναι παρόντες στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών για να συζητήσουν τις επιτυχίες του προγράμματος MEDIA και τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕ θα μπορέσει να ενισχύσει περαιτέρω τον οπτικοακουστικό κλάδο -ο οποίος απασχολεί πάνω από 1,3 εκατ. άτομα στην ΕΕ- στο πλαίσιο της στρατηγικής της για τη δημιουργία μιας Ψηφιακής Ενιαίας Αγοράς.

Στις ταινίες που έχουν χρηματοδοτήθηκαν από το ΜΕDIA και διακρίθηκαν στο Φεστιβάλ των Καννών, συμπεριλαμβάνονται., από την Ελλάδα Ο Αστακός (2015), Ξενία (2014) και Τριλογία: Το Λιβάδι που δακρύζει (2004).

Επίσης, πολλές ελληνικές δράσεις έχουν επωφεληθεί από τη βοήθεια του προγράμματος MEDIA. Πάνω από 2 εκατ. ευρώ  έχει λάβει, πχ, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης την περίοδο 2007-2016.

Επίσης το Animasyros, Διεθνές Φεστιβάλ Animation + Αγορά είναι ένα παράδειγμα από την Ελλάδα που αποδεικνύει ότι η υποστήριξη του MEDIA βοήθησε να επιτευχθεί μια πανευρωπαϊκή και διεθνής προσέγγιση. Η υποστήριξη αυτή προκάλεσε την επιτυχή ολοκλήρωση ευρωπαϊκών και διεθνών συνεργασιών και βοήθησε τους διοργανωτές να σχεδιάσουν ένα πλούσιο και ελκυστικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα animation με ευρωπαϊκό προσανατολισμό καθώς και ένα σημαντικό αριθμό δραστηριοτήτων γραμματισμού στα μέσα επικοινωνίας, παρουσιάσεις από επαγγελματίες, Q & Α, πολλές παράλληλες εκδηλώσεις και μία μεγάλη προ φεστιβαλική εκδήλωση στην Αθήνα. Συμπληρωματικά ενίσχυσε τη συμμετοχή και την παρουσία ενός μεγάλου αριθμού καλεσμένων και εκπρόσωπων της ευρωπαϊκής βιομηχανίας κινουμένων σχεδίων.

 

Δείτε περισσότερα παραδείγματα και στοιχεία για την Ελλάδα στο Ενημερωτικό δελτίο: http://ec.europa.eu/greece/pdf/20160513_factsheet_greece_el.pdf

Ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Άντρους Άνσιπ, αρμόδιος για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά, δήλωσε σχετικά: «Το πρόγραμμα MEDIA παίζει σημαντικό ρόλο καθώς βοηθά τις ευρωπαϊκές ταινίες να φθάσουν σε ένα νέο κοινό πέραν των ευρωπαϊκών συνόρων. Πρέπει να αξιοποιήσουμε την επιτυχία αυτή και να προαγάγουμε την κυκλοφορία περιεχομένου στην Ευρώπη με το κατάλληλο ευρωπαϊκό πλαίσιο. Η ψηφιακή ανάπτυξη δημιουργεί ευκαιρίες και προκλήσεις για τον οπτικοακουστικό τομέα. Πρέπει να βρούμε λύσεις από κοινού, ώστε να δοθεί ώθηση στη νόμιμη προσφορά περιεχομένου στο διαδίκτυο και να καταπολεμηθεί η πειρατεία. Ανυπομονώ πράγματι να συζητήσω τα θέματα αυτά με τους σκηνοθέτες στις Κάννες.»

Ο Επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας Γκίντερ Έτινγκερ δήλωσε: «Το πρόγραμμα MEDIA αποτελεί σήμα ποιότητας για τις ευρωπαϊκές ταινίες. Είμαι περήφανος που βλέπω ότι περίπου οι μισές από τις ταινίες που συναγωνίζονται φέτος για τον Χρυσό Φοίνικα έχουν χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα MEDIA. Το πρόγραμμα MEDIA προσαρμόζεται επίσης διαρκώς στις ανάγκες του τομέα. Τον Ιούνιο, θα αρχίσει να λειτουργεί ένας μηχανισμός εγγυήσεων 121 εκατ. € για τον πολιτιστικό τομέα και τον τομέα της δημιουργίας, ο οποίος θα είναι ανοικτός σε οπτικοακουστικά έργα. Αναμένεται να υπογραφούν τραπεζικά δάνεια ύψους πάνω από 600 εκατ. €.»

 

25 χρόνια MEDIA

Το πρόγραμμα MEDIA (αρκτικόλεξο από τα γαλλικά: Mesures pour Encourager le Développement de LIndustrie Audiovisuelle) ξεκίνησε το 1991. Σήμερα αποτελεί μέρος του προγράμματος της ΕΕ «Δημιουργική Ευρώπη». Στηρίζει κάθε χρόνο περίπου 2.000 ευρωπαϊκές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές και άλλα έργα τα οποία διανέμονται ψηφιακά στους κινηματογράφους και την τηλεόραση, καθώς και μέσω υπηρεσιών βίντεο κατά παραγγελία. Το MEDIA βοήθησε στην κατάρτιση περισσότερων από 20.000 παραγωγών, σκηνοθετών και σεναριογράφων και διευκόλυνε την προσαρμογή τους στις νέες τεχνολογίες.

Το MEDIA παρέχει στήριξη στα αρχικά στάδια του κύκλου ζωής μιας ταινίας: η χρηματοδότηση της υλοποίησης και προετοιμασίας της παραγωγής (π.χ. συγγραφή σεναρίου, χρηματοδότηση της έρευνας, εκδηλώσεις εμπορικής προώθησης) διευκολύνει σημαντικά τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές, ηθοποιούς και τεχνικούς. Το πρόγραμμα επενδύει επίσης στη διανομή ταινιών (σε κινηματογραφικές αίθουσες και σε υπηρεσίες βίντεο κατά παραγγελία) πέραν των συνόρων και, ως εκ τούτου, στηρίζει την ευρωπαϊκή πολιτιστική πολυμορφία. Στηρίζει τον υποτιτλισμό, τη μεταγλώττιση, τη διαφήμιση και συγχρηματοδοτεί δίκτυα κινηματογράφων που προβάλλουν ευρωπαϊκό περιεχόμενο.

Το MEDIA έχει συμβάλει στην αύξηση του κοινού που βλέπει ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Το 2014, οι ευρωπαϊκές ταινίες ανήλθαν στο 33,2% του συνόλου των ταινιών που παίχθηκαν τις αίθουσες της Ευρώπης, έναντι 25,4% το 2010. Οι νέες κινηματογραφικές βιομηχανίες και αγορές της Βόρειας, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης αυξήθηκαν επίσης, χάρη στην επιτυχία των έργων τους στο εξωτερικό.

Για τον εορτασμό της 25ης επετείου του προγράμματος, μια σειρά βίντεο με το σύνθημα «Σε όλους μας αρέσουν οι ιστορίες» θα αποτίσει φόρο τιμής στα ευρωπαϊκά οπτικοακουστικά έργα που διεγείρουν τη φαντασία μας. Μαρτυρίες κινηματογραφιστών, παραγωγών και ηθοποιών είναι επίσης διαθέσιμες στο διαδίκτυο.

 

Το MEDIA στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Από το 1991, σε 40 ταινίες που χρηματοδοτήθηκαν από το MEDIA έχουν απονεμηθεί το Βραβείο του Χρυσού Φοίνικα, το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής ή το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας, ενώ έχουν χορηγηθεί συνολικές ενισχύσεις από το MEDIA ύψους 20 εκατ. €. Φέτος στις Κάννες, 9 από τις 21 ταινίες που συμμετέχουν στο επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ στηρίζονται από το πρόγραμμα MEDIA:

Toni Erdmann της Μάρεν Άντε

          Julieta του Πέδρο Αλμοδόβαρ

          La Fille Inconnue του Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν

          Ma Loute (Slack Bay) του Μπρουνό Ντιμόν

          Rester Vertical του Αλέν Ζιροντί

          Mal de Pierres της Νικόλ Γκαρσία

          I, Daniel Blake του Κεν Λόουτς

          Bacalaureat (Graduation) του Κριστιάν Μουνγκίου

          Sieranevada του Κρίστι Πιού

Το MEDIA έχει επενδύσει συνολικά πάνω από 1,64 εκατομμύρια € για την υλοποίηση ή τη διανομή των εν λόγω έργων.

Συνολικά, 22 ταινίες που χρηματοδοτήθηκαν από το MEDIA είναι υποψήφιες για τα διάφορα βραβεία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών καθώς και παράλληλων διαγωνισμών, όπως το Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών και η Semaine de la Critique (Εβδομάδα κριτικής). Τα τρία τέταρτα των ταινιών αυτών είναι συμπαραγωγές στις οποίες συμμετέχουν παραγωγοί από 15 ευρωπαϊκές χώρες.

Ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Άντρους Άνσιπ, αρμόδιος για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά, και ο επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας Γκίντερ Έτινγκερ θα παραστούν στο φεστιβάλ των Καννών και θα πραγματοποιήσουν συναντήσεις με ενδιαφερόμενους φορείς για να συζητήσουν τις τρέχουσες ανάγκες του τομέα και τα νομοθετικά μέτρα που προβλέπονται στο πλαίσιο της στρατηγικής για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά. Από τις 13 έως τις 18 Μαΐου, θα πραγματοποιηθούν συνομιλίες και συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης στο περίπτερο του προγράμματος MEDIA στις Κάννες, με αντικείμενο τα ζητήματα που έχουν καθοριστική σημασία για τους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα, όπως η διεύρυνση του κινηματογραφόφιλου κοινού, η διανομή στο διαδίκτυο ή η προώθηση της κινηματογραφικής κληρονομιάς. Η 16η Μαΐου θα αφιερωθεί ολοκληρωτικά σε ανταλλαγές απόψεων για το θέμα της χρηματοδότησης των ευρωπαϊκών ταινιών. Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα μπορείτε να βρείτε εδώ.

 

Δημιουργικότητα στην Ψηφιακή Ενιαία Αγορά

Η στρατηγική της ΕΕ για την ψηφιακή ενιαία αγορά περιλαμβάνει μέτρα για την τόνωση του ευρωπαϊκού πολιτιστικού τομέα και του τομέα της δημιουργίας, ώστε να βελτιωθεί η κυκλοφορία περιεχομένου και να διευκολυνθεί η προώθηση του έργου των δημιουργών ταινιών και οπτικοακουστικού υλικού σε ένα ευρύτερο κοινό πέραν των συνόρων. Τα μέτρα αυτά συγκαταλέγονται στους στόχους των προτάσεων για τις δυνατότητες μεταφοράς οπτικοακουστικού και διαδικτυακού περιεχομένου, και στον χάρτη πορείας για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, που παρουσιάστηκαν στα τέλη Δεκεμβρίου 2015 (Δελτίο Τύπου). Κατά τις προσεχείς εβδομάδες, η Επιτροπή θα υποβάλει πρόταση για επικαιροποίηση της οδηγίας για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων και κατευθύνσεις πολιτικής στον τομέα των διαδικτυακών πλατφορμών. Μέχρι το τέλος του έτους, θα υποβληθούν περαιτέρω μέτρα με στόχο τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου της ΕΕ για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και την αντιμετώπιση της πειρατείας.

Τον Ιούνιο, η Επιτροπή θα ξεκινήσει τη λειτουργία του μηχανισμού εγγυήσεων για τον πολιτιστικό τομέα και τον τομέα της δημιουργίας, ο οποίος θα ασφαλίζει τους ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς που χρηματοδοτούν πολιτιστικές και δημιουργικές πρωτοβουλίες. Το σύστημα εγγυήσεων θα υπόκειται στη διαχείριση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και θα στηρίζει τις ΜΜΕ και τους πολύ μικρούς, μικρούς και μεσαίους οργανισμούς του πολιτιστικού τομέα και του τομέα της δημιουργίας.