ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2014: Αυτή τη φορά είναι διαφορετικά!

Aυτή τη φορά είναι διαφορετικά

Οι ευρωεκλογές που θα διεξαχθούν τον Μάιο του 2014 θα δώσουν στους ψηφοφόρους τη δυνατότητα να επηρεάσουν τη μελλοντική πολιτική πορεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκλέγοντας τους 751 βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που θα εκπροσωπήσουν τα συμφέροντά τους για την επόμενη πενταετία.

 

Πότε θα διεξαχθούν οι ευρωεκλογές στη χώρα μου;

Κάθε κράτος μέλος εφαρμόζει τους δικούς του εκλογικούς νόμους και αποφασίζει την ημερομηνία για τη διεξαγωγή των εκλογών επιλέγοντας μια ημέρα από τις 22 έως τις 25 Μαΐου 2014. Οι έλληνες ψηφοφόροι θα προσέλθουν στις κάλπες στις 25 Μαΐου για να εκλέξουν 21 βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Οι κύπριοι ψηφοφόροι θα αναδείξουν 6 μέλη του ΕΚ, επίσης στις 25 Μαΐου. Τα αποτελέσματα από το σύνολο των 28 κρατών μελών θα ανακοινωθούν το βράδυ της Κυριακής 25 Μαΐου.

 

Πόσοι ευρωβουλευτές θα εκλεγούν;

Από τον Ιούλιο του 2013 που εντάχθηκε η Κροατία στην ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απαρτίζεται από 766 βουλευτές. Ωστόσο, στις εκλογές του 2014 ο αριθμός αυτός θα μειωθεί στους 751 βουλευτές και θα διατηρηθεί στο ίδιο επίπεδο και στο μέλλον. Οι 751 βουλευτές του ΕΚ θα εκπροσωπούν περισσότερους από 500 εκατομμύρια πολίτες σε 28 κράτη μέλη. Βάσει των Συνθηκών της ΕΕ, οι έδρες κατανέμονται μεταξύ των κρατών σύμφωνα με την αρχή της «φθίνουσας αναλογικότητας», το οποίο σημαίνει ότι οι χώρες με μεγαλύτερο πληθυσμό διαθέτουν περισσότερες έδρες από τις μικρότερες χώρες, αλλά και ότι οι μικρότερες χώρες διαθέτουν μεγαλύτερο αριθμό εδρών σε σχέση με εκείνον που θα διέθεταν εάν εφαρμοζόταν αυστηρή αναλογικότητα.

koumanto

Γιατί είναι διαφορετικές αυτές οι εκλογές;

Καθώς η Ένωση καταβάλλει προσπάθειες για να εξέλθει από την οικονομική κρίση και οι ηγέτες της προβληματίζονται σχετικά με το πώς θα κινηθούν στο μέλλον, οι προσεχείς εκλογές αναδεικνύονται ως οι σημαντικότερες ευρωεκλογές που έχουν διεξαχθεί μέχρι σήμερα.

Με τις εκλογές αυτές θα δοθεί η δυνατότητα στους ψηφοφόρους να εκφράσουν όχι μόνο τη γνώμη τους για τις προσπάθειες των ηγετών της ΕΕ να αντιμετωπίσουν την κρίση στη ζώνη του ευρώ αλλά και την άποψή τους όσον αφορά τα σχέδια για μεγαλύτερη οικονομική και πολιτική ολοκλήρωση. Επιπλέον, πρόκειται για τις πρώτες εκλογές που διενεργούνται από την εκχώρηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σειράς σημαντικών νέων εξουσιών, βάσει της Συνθήκης της Λισαβόνας του 2009.

Μια βασική αλλαγή που εισήγαγε η εν λόγω Συνθήκη είναι ότι το φθινόπωρο του 2014, όταν τα κράτη μέλη της ΕΕ θα διορίσουν τον/τη νέο/νέα Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα διαδεχθεί τον José Manuel Barroso, θα πρέπει, για πρώτη φορά, να λάβουν υπόψη τα αποτελέσματα των εκλογών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το νέο Κοινοβούλιο πρέπει να εγκρίνει τον/την εν λόγω υποψήφιο/υποψήφια: ουσιαστικά, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη Συνθήκη, «εκλέγει» τον/την Πρόεδρο της Επιτροπής. Αυτό σημαίνει ότι οι ψηφοφόροι έχουν σαφή λόγο στην επιλογή του επικεφαλής της κυβέρνησης της ΕΕ.

Από τα 13 μεγάλα ευρωπαϊκά πολιτικά κόμματα, πέντε έχουν ορίσει τον υποψήφιό τους για τη διαδοχή του σημερινού Προέδρου της Επιτροπής. Υποψήφιος από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα είναι ο Jean-Claude Juncker, πρώην πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου και πρώην πρόεδρος της Ευρωομάδας, ενώ υποψήφιος των Σοσιαλιστών είναι ο Martin Schulz, ο σημερινός πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Οι Φιλελεύθεροι και Δημοκράτες έχουν επιλέξει τον Guy Verhofstadt, πρώην πρωθυπουργό του Βελγίου και νυν πρόεδρο της Ομάδας των Φιλελευθέρων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Οι Πράσινοι έχουν προτιμήσει δύο υποψηφίους, το Γάλλο José Bové και τη Γερμανίδα Franziska Keller, ενώ η Ευρωπαϊκή Αριστερά προτείνει τον Αλέξη Τσίπρα, ηγέτη του ελληνικού ΣΥΡΙΖΑ.

Οι νέοι πολιτικοί συσχετισμοί που θα προκύψουν από τις εκλογές θα διαμορφώσουν επίσης την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την επόμενη πενταετία σε διάφορους τομείς, από την ενιαία αγορά μέχρι τις πολιτικές ελευθερίες. Το Κοινοβούλιο, το οποίο είναι το μοναδικό άμεσα εκλεγόμενο θεσμικό όργανο της ΕΕ, αποτελεί πλέον βασική συνιστώσα του ευρωπαϊκού συστήματος λήψης αποφάσεων και έχει ισότιμο λόγο με τα εθνικά κοινοβούλια για όλα σχεδόν τα νομοθετήματα της ΕΕ.

ek

Εκλογικός νόμος

Οι εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου εξακολουθούν να διοργανώνονται σε μεγάλο βαθμό σύμφωνα με τις εθνικές νομοθεσίες και παραδόσεις. Σύμφωνα με κοινούς κανόνες της ΕΕ, οι εκλογές πρέπει να διεξάγονται με άμεση, καθολική, ελεύθερη και μυστική ψηφοφορία. Οι βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πρέπει να εκλέγονται στα κράτη μέλη βάσει του συστήματος αναλογικής εκπροσώπησης. Ωστόσο, εναπόκειται σε κάθε κράτος μέλος να αποφασίζει αν θα χρησιμοποιήσει σύστημα εκλογής με σταυρό προτίμησης ή με λίστα.

 

Εκλογικά συστήματα με σταυρό προτίμησης ή με λίστα

Όταν στην ψηφοφορία εφαρμόζεται σύστημα εκλογής με σταυρό προτίμησης, οι ψηφοφόροι μπορούν να εκφράσουν την προτίμησή τους για έναν ή περισσότερους υποψηφίους του ψηφοδελτίου. Αυτό το σύστημα εφαρμόζεται στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Αυστρία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Δανία, την Εσθονία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, τις Κάτω Χώρες, την Κροατία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, το Λουξεμβούργο, την Πολωνία, τη Σλοβακία, τη Σλοβενία, τη Σουηδία και τη Φινλανδία. Στην περίπτωση του συστήματος εκλογής με λίστα, τα πολιτικά κόμματα καθορίζουν τη σειρά εκλογής των υποψηφίων και οι ψηφοφόροι ψηφίζουν απλώς το κόμμα της προτίμησής τους. Το σύστημα αυτό εφαρμόζουν η Γαλλία, η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο (εξαιρουμένης της Βορείου Ιρλανδίας). Στην Ιρλανδία, τη Βόρειο Ιρλανδία και τη Μάλτα χρησιμοποιείται το σύστημα ενιαίου ψηφοδελτίου με έκφραση προτιμήσεων.

 

Μία ή πολλές εκλογικές περιφέρειες

Κάθε κράτος μέλος μπορεί να καθορίσει εκλογικές περιφέρειες για τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ή να υποδιαιρέσει την εκλογική του περιφέρεια με διαφορετικό τρόπο. Τα περισσότερα κράτη μέλη έχουν επιλέξει να θεωρήσουν ολόκληρη την εθνική τους επικράτεια ως μία εκλογική περιφέρεια. Το Βέλγιο, η Γαλλία, η Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν διάφορες εκλογικές περιφέρειες. Στη Γερμανία, την Ιταλία και την Πολωνία οι ψηφοφόροι ψηφίζουν σε πολλές εκλογικές περιφέρειες, ωστόσο τα εκλογικά αποτελέσματα διαμορφώνονται σε εθνικό επίπεδο.

Η περίοδος των εκλογών καθορίζεται σε επίπεδο ΕΕ αλλά η ακριβής ημερομηνία των εκλογών και οι ώρες λειτουργίας των εκλογικών τμημάτων ποικίλλουν ανάλογα με τους εθνικούς εκλογικούς νόμους.

Στο Βέλγιο, την Ελλάδα, την Κύπρο και το Λουξεμβούργο η ψήφος είναι υποχρεωτική.

Ποιός μπορεί να ψηφίσει και ποιός μπορεί να είναι υποψήφιος;

Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των κρατών μελών όσον αφορά το κατώτατο όριο ηλικίας για την άσκηση των δικαιωμάτων του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι. Σε αρκετά κράτη μέλη επιτρέπεται η άσκηση αμφότερων των δικαιωμάτων στην ηλικία των 18 ετών (Δανία, Φινλανδία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Σλοβενία και Σουηδία). Ωστόσο, στην Αυστρία το κατώτατο όριο ηλικίας για την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν είναι το 16ο έτος ενώ για την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγεσθαι το 18ο έτος. Στην Ελλάδα και την Ιταλία τα κατώτατα όρια ηλικίας είναι το 18ο έτος (εκλέγειν) και το 25ο έτος (εκλέγεσθαι).

Σε ορισμένες χώρες όπως η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, απαιτείται η προεγγραφή σε εκλογικό κατάλογο. Σε πολλές άλλες χώρες η διαδικασία αυτή πραγματοποιείται αυτόματα.

Οι πολίτες της ΕΕ που ζουν σε χώρα της ΕΕ διαφορετική από τη χώρα καταγωγής τους έχουν δικαίωμα να ψηφίζουν και να θέτουν υποψηφιότητα στις ευρωεκλογές στη χώρα διαμονής τους, παρότι, στην περίπτωση αυτή, ο εθνικός εκλογικός νόμος μπορεί να προβλέπει ειδικές διαδικασίες. Συνήθως, έχουν επίσης το δικαίωμα να επιλέξουν να ψηφίσουν στη χώρα καταγωγής τους (για παράδειγμα, μέσω ταχυδρομείου ή στην πρεσβεία). Ωστόσο, και αυτό εξαρτάται από τα προβλεπόμενα στον εθνικό εκλογικό νόμο. Οι πολίτες της Κοινοπολιτείας, όπως οι Καναδοί και οι Αυστραλοί, τα ονόματα των οποίων εμφανίζονται στον εκλογικό κατάλογο του Ηνωμένου Βασιλείου, έχουν επίσης δικαίωμα ψήφου. Υπάρχουν σήμερα διάφορα παραδείγματα εκλεγμένων βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που έχουν θέσει υποψηφιότητα σε χώρα διαφορετική από τη χώρα καταγωγής τους.

 

Ασυμβίβαστο

Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ, υπάρχουν διάφορες θέσεις που είναι ασυμβίβαστες με το βουλευτικό αξίωμα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Οι βουλευτές του ΕΚ δεν μπορούν να είναι μέλη εθνικής κυβέρνησης ή εθνικού κοινοβουλίου ούτε εν ενεργεία υπάλληλοι σε ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Σε ορισμένες χώρες, ο νόμος προβλέπει το ασυμβίβαστο σε περισσότερες περιπτώσεις.

evro

Τι συμβαίνει μετά τις ευρωεκλογές;

• Ημερομηνίες ευρωεκλογών: 22-25 Μαΐου 2014
• 27 Μαΐου: πρώτη συνεδρίαση της Διάσκεψης των Προέδρων (απερχόμενος Πρόεδρος του ΕΚ και αρχηγοί των πολιτικών ομάδων) μετά από τις ευρωεκλογές
• Ιούνιος: σχηματισμός πολιτικών ομάδων, επαλήθευση διαπιστευτηρίων
• 1-3 Ιουλίου: σύνοδος για συγκρότηση σε σώμα του νέου ΕΚ – ανάληψη εδρών από τους ευρωβουλευτές. Εκλογή Προέδρου ΕΚ, Αντιπροέδρων και Κοσμητόρων
• 7 Ιουλίου: επίσημες συνεδριάσεις πολιτικών ομάδων
• 14-17 Ιουλίου: σύνοδος ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου – εκλογή του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
• Ακροάσεις υποψηφίων Επιτρόπων (Σεπτέμβριος)
• Ψηφοφορία για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Οκτώβριος – προς επιβεβαίωση)

Αφού καταγραφούν όλα τα επίσημα αποτελέσματα, οι αρμόδιες εθνικές αρχές κοινοποιούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τα ονόματα των εκλεγμένων μελών. Μετά τον έλεγχο της εντολής τους από τις διοικητικές υπηρεσίες του Κοινοβουλίου, οι 751 νεοεκλεγέντες ευρωβουλευτές μπορούν να καταλάβουν τις έδρες τους κατά την έναρξη της πρώτης συνόδου ολομέλειας του σώματος, την 1η Ιουλίου 2014.

Πριν τη σύνοδο ολομέλειας τον Ιούλιο για τη συγκρότηση σε σώμα του νέου Κοινοβουλίου, οι νεοεκλεγέντες ευρωβουλευτές θα συνεδριάσουν σύμφωνα με τους πολιτικούς τους δεσμούς. Οι επίσημες πολιτικές ομάδες που θα συγκροτήσουν το Κοινοβούλιο θα πρέπει να έχουν συσταθεί μέχρι τα τέλη Ιουλίου.

 

1. Συνεδρίαση της Διάσκεψης των Προέδρων – 27 Μαΐου

Η Διάσκεψη των Προέδρων (απερχόμενος Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής των πολιτικών ομάδων) θα συναντηθούν την Τρίτη 27 Μαΐου 2014, στις 11.30 π.μ (τοπική ώρα Βελγίου) για να αξιολογήσουν τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών.

Σύμφωνα με τη Δήλωση 11 της Συνθήκης της Λισαβόνας, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα ενημερώσει τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σχετικά με την πρώτη αυτή αξιολόγηση ενόψει της άτυπης συνόδου των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων που έχει προγραμματιστεί για αργότερα την ίδια ημέρα.

 

2. Συναντήσεις στις πολιτικές ομάδες – Ιούνιος

Τον Ιούνιο, ευρωβουλευτές από διάφορες χώρες-μέλη της ΕΕ θα σχηματίσουν πολιτικές ομάδες με βάση τις πολιτικές τους συγγένειες. Για να λάβει επίσημο χρίσμα μια πολιτική ομάδα, πρέπει να αποτελείται από τουλάχιστον 25 ευρωβουλευτές, εκλεγμένους στο ένα τέταρτο των κρατών-μελών (δηλ. τουλάχιστον 7).

 

3. Σύνοδος για την συγκρότηση σε σώμα 1 – 3 Ιουλίου 2014, Στρασβούργο

Το νέο Κοινοβούλιο θα συσταθεί επισήμως στη διάρκεια της πρώτης συνόδου του, όταν οι νέοι ευρωβουλευτές θα εκλέξουν τον Πρόεδρό τους, 14 Αντιπροέδρους και έξι Κοσμήτορες. Ο απερχόμενος Πρόεδρος θα προεδρεύσει της συνόδου, εφόσον έχει επανεκλεγεί. Σε άλλη περίπτωση το καθήκον αυτό θα φέρει εις πέρας ένας εκ των απερχόμενων Αντιπροέδρων κατά σειρά προτεραιότητας ή, εάν απουσιάζουν όλοι, το μέλος που έχει διατελέσει ευρωβουλευτής για το μεγαλύτερο διάστημα (Άρθρο 12 του Εσωτερικού Κανονισμού του ΕΚ).

 

Εκλογή του Προέδρου του ΕΚ

Υποψήφιοι για την Προεδρία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μπορούν να προταθούν είτε από μια πολιτική ομάδα είτε από τουλάχιστον 40 ευρωβουλευτές (Άρθρο 13). Η εκλογή πραγματοποιείται κατά την πρώτη μέρα της συνόδου με μυστική ψηφοφορία με κάλπη. Για να εκλεγεί, ένας υποψήφιος θα πρέπει να λάβει την απόλυτη πλειοψηφία των ψήφων, δηλ. 50% συν μία (άρθρο 14). Εάν μετά από τρεις γύρους κανένας υποψήφιος δεν έχει συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία, τότε μόνο τα 2 επικρατέστερα μέλη μπορούν να συμμετάσχουν στην τέταρτη ψηφοφορία.

Ο νεοεκλεγείς Πρόεδρος θα καταλάβει την έδρα του και θα απευθύνει εισαγωγική ομιλία (αν και μπορεί επίσης να επιλέξει να εκφέρει μόνο λίγα σύντομα σχόλια, επιφυλασσόμενος για έναν πιο επίσημο λόγο σε κατοπινή ημερομηνία), πριν προεδρεύσει της εκλογής Αντιπροέδρων και Κοσμητόρων.

 

Εκλογή Αντιπροέδρων και Κοσμητόρων

Τα υποψήφια μέλη για τις έδρες των Αντιπροέδρων και Κοσμητόρων θα πρέπει επίσης να προταθούν είτε από μια πολιτική ομάδα ή από τουλάχιστον 40 μέλη. Η εκλογή Αντιπροέδρων λαμβάνει χώρα τη δεύτερη μέρα της συνόδου και πραγματοποιείται με μυστική ψηφοφορία με κάλπη.

 

Ο ρόλος των Αντιπροέδρων και των Κοσμητόρων

Ο ρόλος των Αντιπροέδρων είναι να αντικαθιστούν τον Πρόεδρο στην εκτέλεση των καθηκόντων του όταν αυτό είναι απαραίτητο, συμπεριλαμβανομένων αυτών σε συνόδους ολομέλειας (άρθρο 21). Είναι επίσης μέλη του Προεδρείου του ΕΚ, του θεσμικού οργάνου που είναι υπεύθυνο για όλα τα διοικητικά, εργασιακά και οργανωτικά ζητήματα του Κοινοβουλίου. Οι πέντε Κοσμήτορες ασχολούνται με διοικητικά θέματα που αφορούν άμεσα τα μέλη (άρθρο 26).

 

4. Σύσταση των επιτροπών – 7 Ιουλίου (Βρυξέλλες)

Την επόμενη εβδομάδα της συνόδου για τη συγκρότηση σε σώμα του νέου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι μόνιμες επιτροπές θα εκλέξουν τους Προέδρους και τους Αντιπροέδρους τους. Το ίδιο θα πράξουν και οι διακοινοβουλευτικές αντιπροσωπείες του Κοινοβουλίου.

 

5. Σύνοδος Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου 14 – 17 Ιουλίου, Στρασβούργο

Εκλογή του νέου Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λισαβόνας, το Κοινοβούλιο εκλέγει τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αποτελούμενο από τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων της ΕΕ, πρέπει να λάβει υπόψη τα αποτελέσματα των εκλογών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όταν καταθέσει την πρότασή του για την Προεδρία της Επιτροπής. Το Κοινοβούλιο στη συνέχεια εκλέγει ή απορρίπτει τον προτεινόμενο υποψήφιο.

Η δεύτερη σύνοδος ολομέλειας του Ιουλίου θα παράσχει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την πρώτη ευκαιρία να ψηφίσει επί του προτεινόμενου υποψηφίου. Ο επιτυχών υποψήφιος θα χρειαστεί τη στήριξη της απόλυτης πλειοψηφίας των μελών, δηλ. τουλάχιστον 376 από τους 751 ευρωβουλευτές που θα εκλεγούν.

Η ψηφοφορία είναι μυστική. Σε περίπτωση απόρριψης του υποψηφίου, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ενεργώντας με ειδική πλειοψηφία, έχει ένα μήνα για να προτείνει μια νέα υποψηφιότητα. (Συνθήκη Λισαβόνας, άρθρο 17, 7 και Εσωτερικός Κανονισμός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, άρθρο 105).

Τα ευρωπαϊκά πολιτικά κόμματα πρότειναν τους υποψηφίους τους για την ηγεσία της ΕΕ πριν από τις ευρωεκλογές, επιτρέποντας στους ψηφοφόρους να έχουν λόγο για τον επόμενο Πρόεδρο της Επιτροπής.

Υποψηφιότητες από τα ευρωπαϊκά πολιτικά κόμματα κατά χρονολογική σειρά:

Αλέξης Τσίπρας, Ελλάδα, Ευρωπαϊκή Αριστερά
Εξελέγη από το συνέδριο της Ευρωπαϊκής Αριστεράς στη Μαδρίτη, 15 Δεκεμβρίου 2013

Guy Verhofstadt, Βέλγιο, Συμμαχία Φιλελευθέρων και Δημοκρατών για την Ευρώπη
Κέρδισε το χρίσμα στην εκλογική συνάντηση του κόμματος στις Βρυξέλλες, την 1η Φεβρουαρίου 2014.

José Bové, Γαλλία, και Ska Keller, Γερμανία, Ευρωπαϊκό Κόμμα Πρασίνων
Εξελέγησαν κατά το εκλογικό συνέδριο του κόμματος στις Βρυξέλλες, στις 22 Φεβρουαρίου 2014.

Martin Schulz, Γερμανία, Κόμμα Ευρωπαίων Σοσιαλιστών.
Εξελέγη στο συνέδριο του κόμματος στη Ρώμη, την 1η Μαρτίου 2014.

Jean-Claude Juncker, Λουξεμβούργο, Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ)
Εξελέγη από το συνέδριο του κόμματος στο Δουβλίνο, στις 7 Μαρτίου 2014.

Όταν εκλεγεί ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Συμβούλιο, σε συμφωνία με τον εκλεγέντα Πρόεδρο της Επιτροπής, υιοθετεί τον κατάλογο των προτεινόμενων Επιτρόπων.

 

6. Σεπτέμβριος/Οκτώβριος 2014 Βρυξέλλες/Στρασβούργο

Ακροάσεις των προτεινόμενων Επιτρόπων και ψηφοφορία

Οι προτεινόμενοι Επίτροποι καλούνται να παρουσιαστούν ενώπιον της ή των αρμόδιων κοινοβουλευτικών επιτροπών σχετικών με τους ανάλογους τομείς αρμοδιότητάς τους. Οι ακροαματικές διαδικασίες είναι δημόσιες. Κατόπιν, κάθε επιτροπή συνέρχεται για να αξιολογήσει την πραγματογνωμοσύνη και την επίδοση του υποψηφίου. Τα βιντεοσκοπημένα πρακτικά των ακροάσεων αυτών αποστέλλονται στον Πρόεδρο του Κοινοβουλίου. Στο παρελθόν, αυτές οι ακροάσεις έχουν οδηγήσει στην απόσυρση ή την αλλαγή του χαρτοφυλακίου των υποψήφιων Επιτρόπων.
Μετά την εξονυχιστική αυτή εξέταση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής παρουσιάζει το πλήρες σώμα των Επιτρόπων και το πρόγραμμά του κατά τη διάρκεια συνόδου ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, ο Ύπατος Εκπρόσωπος για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Ασφάλειας και άλλα μέλη της Επιτροπής πρέπει να λάβουν ψήφο εμπιστοσύνης από το Κοινοβούλιο. Εάν το Κοινοβούλιο εγκρίνει τον Πρόεδρο και τους Επιτρόπους, αυτοί τότε διορίζονται από το Συμβούλιο με ειδική πλειοψηφία. Σε περίπτωση ουσιώδους μεταβολής των χαρτοφυλακίων της Επιτροπής ή εάν προκύψουν κενές θέσεις, οι εν λόγω Επίτροποι ή οι υποψήφιοι πρέπει να εμφανιστούν εκ νέου για ακρόαση ενώπιον των αρμόδιων επιτροπών.
Η νέα Επιτροπή θα αναλάβει καθήκοντα τον Νοέμβριο και ο νέος Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου την 1η Δεκεμβρίου.

drasi

Οι σημαντικές αποφάσεις που θα κληθεί να λάβει το νέο Ευρωκοινοβούλιο

Ποιες πολιτικές θα ακολουθήσει η ΕΕ κατά τα επόμενα πέντε χρόνια; Πώς θα δαπανηθούν τα χρήματα των φορολογουμένων; Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά θα εξαρτηθούν από την ισορροπία των δυνάμεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και από την επιλογή του προσώπου που θα ηγηθεί της επόμενης Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και οι δύο αυτοί παράγοντες θα καθοριστούν από τα αποτελέσματα των ευρωπαϊκών εκλογών τον Μάιο του 2014.

Η αντιμετώπιση της κρίσης, η ανάγκη για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης στην παγκόσμια οικονομία, η έμφαση στις ανάγκες των μικρών επιχειρήσεων και η λήψη μέτρων για την τόνωση της απασχόλησης θα εξακολουθήσουν να αποτελούν προτεραιότητες τα επόμενα χρόνια. Η νομοθεσία για την περαιτέρω σταθεροποίηση των χρηματοπιστωτικών συστημάτων, ιδιαίτερα στη ζώνη του ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του διαχωρισμού μεταξύ των επενδύσεων και του τομέα λιανικής πώλησης των τραπεζών, είναι επίσης πιθανό να συγκαταλέγονται στις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι ευρωβουλευτές θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα εγκρίνουν ή θα απορρίψουν τη συμφωνία για τη διατλαντική σχέση εμπορίου και επενδύσεων που βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση με τις ΗΠΑ. Η συμφωνία αυτή θα μπορούσε να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Έχει, όμως, επίσης προκαλέσει ανησυχίες όσον αφορά την προστασία τόσο των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα όσο και των ευρωπαϊκών πολιτιστικών προϊόντων.

Οι νεοεκλεγέντες ευρωβουλευτές θα πρέπει επίσης να επανεξετάσουν τον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ για την περίοδο 2014-2020, συμπεριλαμβανομένου του μεγέθους και του τρόπου χρηματοδότησής του, αλλά και τους τομείς όπου δαπανάται. Τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα συνεχίσουν τον αγώνα τους υπέρ της χρηματοδότησης του προϋπολογισμού της ΕΕ εξ ολοκλήρου από ιδίους πόρους, γεγονός που θα μειώσει το ποσοστό των συνεισφορών των κρατών μελών της ΕΕ στο συνολικό προϋπολογισμό.

 

Προστασία των δεδομένων

Η προστασία των δεδομένων θα βρεθεί επίσης στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών πολιτικών, καθώς οι ευρωβουλευτές θα εστιάσουν στη νομοθεσία περί προστασίας του ιδιωτικού βίου που θα δώσει στους χρήστες του Διαδικτύου τη δυνατότητα να ελέγχουν καλύτερα τα προσωπικά τους δεδομένα. Οι κανόνες αυτοί επιδιώκουν επίσης την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών, που χρησιμοποιούν οι εκάστοτε αστυνομικές και δικαστικές αρχές.

 

Μετανάστευση

Πώς θα διαχειριστεί η ΕΕ τις μεταναστευτικές ροές στο μέλλον; Θα ενισχυθεί το προσωπικό και οι πόροι του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Frontex); Ή θα εστιάσει η ΕΕ κατά τα επόμενα πέντε χρόνια στη νόμιμη μετανάστευση και την ένταξη των μεταναστών; Οι απαντήσεις θα εξαρτηθούν από τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών του Μαΐου, αλλά τα ζητήματα που άπτονται της μετανάστευσης θα παραμείνουν στο προσκήνιο.

 

Ενέργεια και κλιματική αλλαγή

Οι στόχοι για τη μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (CO2) σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η προώθηση της ενεργειακής απόδοσης θα συζητηθούν επίσης εκτενώς στις διαπραγματεύσεις στις οποίες θα συμμετάσχουν οι ευρωβουλευτές σχετικά με την επόμενη δέσμη μέτρων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση της σχετιζόμενης με την ενέργεια ρύπανσης κατά την περίοδο 2020-2030.

Το νέο Κοινοβούλιο θα πρέπει επίσης να συμβάλει στη διαμόρφωση της αντίδρασης της ΕΕ στις προσπάθειες της Ρωσίας να διαμελίσει την Ουκρανία. Οι προσπάθειες αυτές κατέδειξαν την ενεργειακή εξάρτηση της ΕΕ και, ως εκ τούτου, την ανάγκη να διασφαλιστεί ότι οι πολίτες της ΕΕ θα έχουν πρόσβαση σε ασφαλές, σταθερό και διαφοροποιημένο ενεργειακό εφοδιασμό.

 

Προστασία και ασφάλεια των καταναλωτών

Οι ευρωβουλευτές θα κληθούν να λάβουν αποφάσεις σχετικά με τους Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς, την κλωνοποίηση, τα νέα τρόφιμα και άλλα θέματα που άπτονται της υγείας και της ασφάλειας. Επιπλέον, θα πρέπει να αναθεωρήσουν τους κανόνες που διέπουν την ασφάλεια των προϊόντων. Οφείλουν επίσης να καταλήξουν σε μια τελική συμφωνία με το Συμβούλιο των Υπουργών της ΕΕ όσον αφορά τα τέλη «περιαγωγής» που επιβάλλονται σε πολίτες που χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα ή ταμπλέτες στο εξωτερικό.

Περισσότερες πληροφορίες για τις Ευρωπαϊκές Εκλογές 2014 μπορείτε να βρείτε στον παρακάτω ιστότοπο:

isto