Περίοδος των Διακοπών: Χρήσιμες Συμβουλές της ΕΕ για τα Δικαιώματά σας!

Καθώς έχει αρχίσει ήδη η περίοδος των διακοπών και εκατομμύρια Ευρωπαίοι ταξιδεύουν ή ετοιμάζονται να ταξιδέψουν ανά την Ευρώπη και πέρα από αυτή, θα βρείτε παρακάτω ορισμένες συμβουλές για το τι να κάνετε, όταν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα. Εάν αναρωτιέστε για παράδειγμα ποιος θα καλύψει τα έξοδα της περίθαλψής σας σε περίπτωση ατυχήματος ή εάν θέλετε να μάθετε τι είδους έγγραφα χρειάζεστε για να πάρετε μαζί το κατοικίδιό σας, ενημερωθείτε για τα μέτρα που έχει λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να σας βοηθήσει στη διάρκεια του ταξιδιού σας.

 2

Ταξιδεύω εκτός Ευρώπης, αλλά η χώρα μου δεν διαθέτει πρεσβεία ή προξενείο στον προορισμό μου. Με ποιον πρέπει να έρθω σε επαφή αν χρειαστώ βοήθεια;

Ως πολίτης κράτους μέλους της ΕΕ είστε αυτομάτως πολίτης της ΕΕ και, κατά συνέπεια, έχετε δικαίωμα σε προξενική συνδρομή αν βρίσκεστε εκτός της ΕΕ και η χώρα σας δεν εκπροσωπείται εκεί που βρίσκεστε. Μπορείτε να απευθυνθείτε σε προξενείο ή πρεσβεία οποιουδήποτε κράτους μέλους της ΕΕ για βοήθεια, αν, για παράδειγμα, έχετε συλληφθεί, έχετε υποστεί σοβαρό ατύχημα ή έχετε χάσει σημαντικά έγγραφα.

Επίσης, έχετε δικαίωμα για βοήθεια σε καταστάσεις κρίσης: Τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να βοηθήσουν τους πολίτες να εκκενώσουν την περιοχή όταν χρειάζεται, όπως θα έκαναν αν ήταν υπήκοοι της δικής τους χώρας.

Μπορείτε να βρείτε αν η χώρα σας εκπροσωπείται στον προορισμό σας στον δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προξενική προστασία

 3

Ποιον θα πρέπει να καλέσω αν εξαφανιστεί το παιδί μου;

Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε να υπάρχει μια κοινή τηλεφωνική γραμμή βοήθειας (116 000) στην οποία αναφέρονται εξαφανίσεις παιδιών σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Είτε είστε γονιός του οποίου το παιδί έχει εξαφανιστεί, έχει χαθεί ή το έχει σκάσει, είτε έχετε πληροφορίες για εξαφανισμένο παιδί, μπορείτε να καλέσετε το ίδιο νούμερο. Μέσω αυτού του αριθμού θα έρθετε σε επαφή με έναν έμπειρο φορέα που θα μπορέσει να σας παράσχει υποστήριξη και πρακτική βοήθεια, σε ψυχολογικό, νομικό ή διοικητικό επίπεδο.

4

Ποιος μπορεί να με βοηθήσει αν στις διακοπές μου αντιμετωπίζω προβλήματα με την αεροπορική εταιρεία, την εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων ή τον ταξιδιωτικό πράκτορα; Αν καθυστερήσουν ή ακυρωθούν δρομολόγια αεροπλάνων, τρένων, λεωφορείων και πλοίων.

Χάρη στους κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών της ΕΕ αν η πτήση ή το ταξίδι σας καθυστερήσει πολλές ώρες, η εταιρεία που σας μεταφέρει πρέπει να σας δώσει μια δίκαιη αποζημίωση. Εάν ακυρωθεί και πρέπει να μείνετε σε ξενοδοχείο μακριά από τον τελικό σας προορισμό, η αεροπορική εταιρεία ή η σιδηροδρομική εταιρεία πρέπει να καλύψει το σχετικό κόστος. Προτού ταξιδέψετε, ελέγξτε πώς μπορείτε να διεκδικήσετε τα δικαιώματά σας σε αεροδρόμια, λιμένες, και σταθμούς λεωφορείων και τρένων στην Ευρώπη ή τηλεφορτώστε την εφαρμογή για «έξυπνα τηλέφωνα» (smartphones).

 

5

Ποια ειδικά δικαιώματα διαθέτω, αν είμαι ταξιδιώτης με αναπηρία;

Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών προστατεύουν τα άτομα με αναπηρία καθώς και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα από τις διακρίσεις, όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς ή σιδηροδρομικώς, και τους δίνουν τη δυνατότητα να έχουν την ίδια πρόσβαση στη μεταφορά όπως οι άλλοι πολίτες.

Εάν δικαιούστε να χρησιμοποιείτε τις αναπηρικές θέσεις στάθμευσης στη χώρα σας, σας εξασφαλίζεται αντίστοιχη πρόσβαση σε όλη την Ευρώπη. Το μόνο που χρειάζεστε είναι η τυποποιημένη κάρτα στάθμευσης σας για άτομα με αναπηρία.

 

6

Έχω κάνει κράτηση για ένα πακέτο διακοπών, αλλά ο ταξιδιωτικός πράκτορας πτώχευσε. Μπορώ να ζητήσω επιστροφή των χρημάτων;

Η οδηγία για τα οργανωμένα ταξίδια προστατεύει τους ευρωπαίους καταναλωτές που πηγαίνουν διακοπές και καλύπτει τα οργανωμένα πακέτα διακοπών με προκαθορισμένο συνδυασμό τουλάχιστον δύο στοιχείων από τα ακόλουθα: 1. μεταφορές, 2. διαμονή 3. άλλες τουριστικές υπηρεσίες όπως ξεναγήσεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στην τιμή.

Η οδηγία παρέχει προστασία που περιλαμβάνει: τις πληροφορίες σε ενημερωτικά φυλλάδια, τα δικαιώματα ακύρωσης χωρίς κυρώσεις, την ευθύνη για τις υπηρεσίες (π.χ. ξενοδοχεία που δεν πληρούν τα κριτήρια της κατηγορίας τους) και την προστασία σε περίπτωση πτώχευσης ταξιδιωτικού πράκτορα ή αεροπορικής εταιρείας.

Στο μέλλον, η προστασία αυτή θα επεκταθεί και στους ταξιδιώτες που αγοράζουν ηλεκτρονικά εξατομικευμένα πακέτα διακοπών (είτε απευθείας από έναν επαγγελματία είτε από διάφορους εμπορικά συνδεόμενους επαγγελματίες) βάσει των νέων προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που έλαβαν τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Περίπου 120 εκατ. άτομα θα αποκτήσουν συμπληρωματική προστασία.

 

7

Μου άρεσαν τόσο πολύ οι διακοπές μου που σκέφτομαι να συνάψω σύμβαση χρονομεριστικής μίσθωσης στο ίδιο συγκρότημα. Τι πρέπει να έχω υπόψη μου;

Χάρη στους κανόνες της ΕΕ οι πωλητές χρονομεριστικής μίσθωσης πρέπει να παράσχουν εγκαίρως λεπτομερείς πληροφορίες στους πελάτες, προτού δεσμευτούν με οποιαδήποτε σύμβαση, μεταξύ άλλων για την τιμή, την περιγραφή του προϊόντος και την ακριβή χρονική περίοδο και τη διάρκεια διαμονής που δικαιούται ο πελάτης σύμφωνα με τη σύμβαση. Οι πληροφορίες αυτές θα πρέπει να παρέχονται στη γλώσσα του πελάτη, εφόσον το επιλέξει.

Οι κανόνες εξασφαλίζουν, επίσης, ότι οι πελάτες μπορούν να υπαναχωρήσουν από τη σύμβαση εντός προθεσμίας 14 ημερολογιακών ημερών και ότι οι πωλητές δεν επιτρέπεται να ζητούν από τους πελάτες καμία μορφή προκαταβολής ή κατάθεσης κατά την εν λόγω περίοδο. Πριν από τη σύναψη της σύμβασης, οι πωλητές πρέπει να εφιστούν ρητώς την προσοχή του πελάτη στην ύπαρξη του δικαιώματος υπαναχώρησης, στη διάρκεια της περιόδου υπαναχώρησης και στην απαγόρευση να ζητείται  η χορήγηση προκαταβολής κατά τη διάρκεια της προθεσμίας υπαναχώρησης.

 

8

Οι εξωφρενικοί λογαριασμοί τηλεφώνου ανατρέπουν τον προϋπολογισμό των διακοπών μου. Με ποιο τρόπο μπορώ να τους μειώσω, όταν ταξιδεύω;

Όταν χρησιμοποιείτε το κινητό σας τηλέφωνο σε άλλη χώρα της ΕΕ –για να τηλεφωνήσετε, να στείλετε μηνύματα ή να συνδεθείτε στο διαδίκτυο– υπάρχει ένα όριο στην τιμή που μπορεί να σας χρεώσει η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας σας.

Σε όλες τις χώρες της ΕΕ, η λεγόμενη ευρωχρέωση  επιβάλλει ανώτατα όρια στη χρέωση αυτών των υπηρεσιών – ώστε να μπει ένα τέλος στις υπερβολικές τιμές.

Τα ανώτατα τέλη για κλήσεις, μηνύματα και χρήση του διαδικτύου (τηλεφόρτωση δεδομένων) είναι τα εξής:

 

 

  1η Ιουλίου 2014  30 Απριλίου 2016  15 Ιουνίου 2017**
Εξερχόμενες φωνητικές κλήσεις (ανά λεπτό) 0,19 ευρώ κανένα επιπλέον τέλος περιαγωγής + μέχρι 0,05 ευρώ κανένα επιπλέον τέλος περιαγωγής
Εισερχόμενες φωνητικές κλήσεις (ανά λεπτό) 0,05 ευρώ 0,0114 ευρώ
Εξερχόμενα κείμενα (ανά κείμενο) 0,06 ευρώ κανένα επιπλέον τέλος περιαγωγής + μέχρι 0,02 ευρώ
Χρήση του διαδικτύου (τηλεφόρτωση δεδομένων, ανά MB*) 0,20 ευρώ κανένα επιπλέον τέλος περιαγωγής + μέχρι 0,05 ευρώ

* Το ανώτατο όριο είναι ανά MB, αλλά η χρέωσή σας θα γίνει ανά Kilobyte.

** Τα τέλη περιαγωγής δεν θα ισχύουν πλέον, εφόσον χρησιμοποιείτε το κινητό σας στο εξωτερικό προσωρινά. Οι πάροχοι μπορούν να εξακολουθούν να σας χρεώνουν αν χρησιμοποιείτε την κάρτα SIM σε άλλη χώρα σε μόνιμη βάση.

Τιμές χωρίς Φ.Π.Α.

Αυτές οι ανώτατες επιτρεπόμενες τιμές ισχύουν για όλους, εκτός αν έχετε επιλέξει κάποιες ειδικές υπηρεσίες ή πακέτα. Ωστόσο, οι εταιρείες τηλεφωνίας μπορούν να προσφέρουν φθηνότερες τιμές. Γι’ αυτό αξίζει να ψάχνετε για ενδιαφέρουσες προσφορές.

Για περισσότερες πληροφορίες ανά χώρα, επικοινωνήστε με την αρμόδια εθνική ρυθμιστική αρχή  .

Ενημέρωση για τις τιμές

Κάθε φορά που αλλάζετε χώρα εντός της ΕΕ, η εταιρεία σας πρέπει να σας ενημερώνει με γραπτό μήνυμα για τις τιμές των εισερχόμενων και εξερχόμενων κλήσεων, των μηνυμάτων και της χρήσης του διαδικτύου (τηλεφόρτωση δεδομένων) στη χώρα της ΕΕ όπου βρίσκεστε.

Προστασία από «εξωφρενικούς» λογαριασμούς

Για να αποφύγετε τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς, έχει τεθεί ανώτατο όριο όσον αφορά τον όγκο των δεδομένων που μπορείτε να «κατεβάσετε» από το κινητό σας ανά τον κόσμο: 50 ευρώ (ή το αντίστοιχο ποσό σε άλλο νόμισμα), εκτός αν έχετε συμφωνήσει διαφορετικό όριο με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας. Θα λαμβάνετε, επίσης, προειδοποίηση όταν φθάνετε στο 80% του ορίου που έχετε συμφωνήσει.

Τι να κάνετε σε περίπτωση προβλήματος;

Εάν πιστεύετε ότι η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας παραβίασε τα δικαιώματά σας όσον αφορά τις τιμές και τους όρους παροχής υπηρεσιών περιαγωγής:

  • Επικοινωνήστε με τον πάροχο/πωλητή επισημαίνοντας τα δικαιώματά σας και τις δικές τους υποχρεώσεις  και ζητήστε τους να λύσουν το πρόβλημα προτού αναγκαστείτε να προχωρήσετε σε περαιτέρω ενέργειες.
  • Εάν δεν είστε ικανοποιημένοι με τις απαντήσεις του παρόχου σας, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τις αρμόδιες εθνικές ρυθμιστικές αρχές . Αυτές θα μπορέσουν ενδεχομένως να επιλύσουν τη διαφορά. Σε πολλές περιπτώσεις, έχουν θεσπίσει ειδικές διαδικασίες για τη δίκαιη και ταχεία επίλυση διαφορών. Μπορείτε να υποβάλετε στις αρχές αυτές καταγγελίες που αφορούν τους όρους και προϋποθέσεις, την ποιότητα της εξυπηρέτησης, τη πρόσβαση σε δίκτυα και υπηρεσίες, όπως τις υπηρεσίες περιαγωγής.

 

9

Τι πρέπει να γνωρίζω αν θέλω να πάρω μαζί μου το ζώο συντροφιάς (σκύλος, γάτα ή κουνάβι) στις διακοπές μου στην ΕΕ;

Εάν ταξιδεύετε στο εσωτερικό της ΕΕ, μπορείτε να πάρετε εύκολα μαζί σας το κατοικίδιό σας, εφόσον τηρείτε τους ακόλουθους κανόνες:

Εάν πάρετε μαζί σας τον σκύλο, τη γάτα ή το κουνάβι σας, βεβαιωθείτε ότι έχει κάνει αντιλυσσικό εμβολιασμό και ότι οι σχετικές πληροφορίες περιλαμβάνονται στο διαβατήριο του ζώου συντροφιάς σας.

Εάν προορισμός σας είναι η Ιρλανδία, η Φινλανδία, η Μάλτα ή το Ηνωμένο Βασίλειο, το ζώο συντροφιάς σας θα πρέπει επίσης να υποβληθεί σε αντιπαρασιτική αγωγή.

Εάν η γάτα ή ο σκύλος σας είναι μικρότερος από 3 μήνες ή εάν έχετε ζώο συντροφιάς που δεν είναι σκύλος, γάτα ή κουνάβι, μπορεί να ισχύουν ειδικοί κανόνες για κάθε χώρα.

Ανατρέξτε στον δικτυακό τόπο της ΕΕ για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό το θέμα.

Εάν είστε πολίτης της ΕΕ και επιστρέφετε με το ζώο συντροφιάς σας από χώρα εκτός της ΕΕ, θα χρειαστείτε και πάλι το διαβατήριο του ζώου συντροφιάς σας. Ανάλογα με τον προορισμό των διακοπών σας, μπορεί, προτού ξεκινήσετε για τις διακοπές σας, να χρειαστεί το ζώο συντροφιάς σας να υποβληθεί σε πρόσθετες δοκιμές, πέραν από τον αντιλυσσικό εμβολιασμό.

Αν κατοικείτε στην Ανδόρα, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, το Μονακό, τη Νορβηγία, τον Άγιο Μαρίνο, την Ελβετία ή στην Πόλη του Βατικανού και έχετε στη διάθεσή σας διαβατήριο ζώου συντροφιάς, έχετε τα ίδια δικαιώματα με τους πολίτες της ΕΕ.

Πριν από την αναχώρησή σας, εξακριβώστε τις απαιτήσεις της χώρας την οποία σκοπεύετε να επισκεφτείτε.

 

10

Μπορώ να φέρω μαζί μου κρέας ή τυρί από τις διακοπές μου στο εξωτερικό;

Όταν επιστρέφετε στη χώρα προέλευσής σας από τις περισσότερες χώρες εκτός της ΕΕ, είναι παράνομο να φέρετε μαζί σας κρέας ή γαλακτοκομικά προϊόντα, είτε προορίζονται για εσάς τους ίδιους είτε για άλλους ως δώρο.

Εάν επιστρέφετε από τις Νήσους Φερόε, τη Γροιλανδία ή την Ισλανδία, μπορείτε να φέρετε μαζί σας μέχρι και 10 κιλά ορισμένων προϊόντων ζωικής προέλευσης, παιδικό γάλα σε σκόνη, παιδικές τροφές και ειδικές τροφές ή ειδικές ζωοτροφές για ζώα συντροφιάς που απαιτούνται για ιατρικούς λόγους. Για να μπορέσετε να μεταφέρετε τα προϊόντα αυτά, ωστόσο, πρέπει να είναι σε σφραγισμένες συσκευασίες και να μην ζυγίζουν περισσότερο από δύο κιλά ούτε να χρειάζονται ψυγείο πριν ανοιχτούν.

Μπορείτε, επίσης, να φέρετε ψάρια και ορισμένα οστρακοειδή από τη Γροιλανδία, εφόσον δεν υπερβαίνουν τα 20 κιλά. Για τις Νήσους Φερόε ή την Ισλανδία, δεν ισχύουν περιορισμοί στο βάρος.

Για άλλα προϊόντα ζωικής προέλευσης, όπως είναι το μέλι, επίσης, περιορίζεστε στα δύο κιλά.

Για τη μεταφορά ζωικών προϊόντων μεταξύ χωρών στο εσωτερικό της ΕΕ, οι κανόνες αυτοί δεν ισχύουν. Επίσης, δεν ισχύουν όταν ταξιδεύετε από την Ανδόρα, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία, τον Άγιο Μαρίνο ή την Ελβετία.

Η ΕΕ μπορεί να θεσπίσει περαιτέρω περιορισμούς σε περίπτωση λοιμωδών νόσων των ζώων σε τρίτες χώρες.

Σε περίπτωση αμφιβολίας, παρακαλούμε να απευθυνθείτε στην κτηνιατρική υπηρεσία στο σημείο εισόδου στην ΕΕ (αεροδρόμιο, λιμένας, οδικό δίκτυο, κλπ.).

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι κανόνες υπάρχουν για την προστασία της υγείας σας και της υγείας των ζώων από τις σοβαρές νόσους των ζώων στην ΕΕ.

Για περισσότερες πληροφορίες, συμβουλευτείτε τον δικτυακό τόπο για τα ταξίδια Europa

Πατήστε στο σύνδεσμο για απαντήσεις σε περισσότερες «Συχνές ερωτήσεις» 

Αν θέλετε να υποβάλετε κάποια άλλη ερώτηση, σας παραπέμπουμε στην ακόλουθη διεύθυνση

 

Τι πρέπει να έχω υπόψη μου αν πάρω δάνειο για να πληρώσω το πακέτο των διακοπών μου;

Η οδηγία για την καταναλωτική πίστη της ΕΕ σας παρέχει ορισμένα δικαιώματα, όταν αγοράζετε κάτι με πίστωση. Τα πέντε πιο σημαντικά είναι:

  1. Οι διαφημίσεις για την καταναλωτική πίστη θα πρέπει να είναι διαφανείς και εύκολα κατανοητές.
  2. Πριν από την υπογραφή της σύμβασης θα πρέπει να λάβετε αρκετές πληροφορίες, ώστε να είστε σε θέση να συγκρίνετε τις διάφορες προσφορές στην αγορά.
  3. Αφού υπογράψετε τη συμφωνία σας, πρέπει να λάβετε αντίγραφό της.
  4. Αν αλλάξετε γνώμη, έχετε στη διάθεσή σας 14 ημέρες για να υπαναχωρήσετε από τη σύμβαση.
  5. Θα πρέπει να έχετε τη δυνατότητα να εξοφλήσετε το δάνειό σας νωρίτερα από την προβλεπόμενη ημερομηνία έναντι δίκαιης αποζημίωσης.

 

11

Αν αντιμετωπίσω προβλήματα στις αγορές μου κατά τη διάρκεια των διακοπών μου στο εξωτερικό, σε ποιον μπορώ να απευθυνθώ στην πατρίδα μου για να με βοηθήσει να λάβω αποζημίωση;

Αν ζείτε στην ΕΕ, τη Νορβηγία ή την Ισλανδία, μπορείτε να λάβετε δωρεάν βοήθεια, όταν επιστρέψετε στη χώρα σας! Επικοινωνήστε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών (ΕΚΚ) στη χώρα σας, εάν αντιμετωπίσατε προβλήματα κατά την ενοικίαση ενός αυτοκινήτου, την κράτηση πακέτου διακοπών ή αεροπορικού εισιτηρίου, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας στην ΕΕ, τη Νορβηγία ή την Ισλανδία. Η ομάδα του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτών μπορεί, επίσης, να σας βοηθήσει να επιλύσετε προβλήματα που είχατε κατά την παραγγελία προϊόντων για τις διακοπές σας διαδικτυακά από άλλη ευρωπαϊκή χώρα.

 12

Κατά τη διάρκεια των διακοπών μου αγόρασα ένα νέο ζεύγος υποδημάτων αλλά χάλασαν μετά από μία εβδομάδα. Πώς μπορώ να πάρω πίσω τα χρήματά μου; Ποιοι είναι οι κανόνες;

Οπουδήποτε και αν κάνετε αγορές εντός της ΕΕ, έχετε θεμελιώδη, αναφαίρετα καταναλωτικά δικαιώματαΔιετής εγγύηση – ο πωλητής οφείλει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει ελαττωματικά προϊόντα χωρίς χρέωση. Αν αυτό δεν είναι δυνατό σε εύλογο χρονικό διάστημα ή χωρίς ταλαιπωρία, μπορείτε να ζητήσετε την επιστροφή των χρημάτων σας ή έκπτωση στην τιμή. Οι εμπορικές εγγυήσεις δεν αντικαθιστούν την ελάχιστη 2ετή εγγύηση, αλλά μπορούν να την συμπληρώσουν.

 

Ανεξάρτητα από την εθνικότητά σας, η νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές εφαρμόζεται στις αγορές αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών σε οποιοδήποτε σημείο πώλησης που βρίσκεται στο έδαφος της ΕΕ. Οι εγγυήσεις ρυθμίζονται από νόμο σε όλη την Ευρώπη. Μια οδηγία της ΕΕ ορίζει τον ελάχιστο βαθμό προστασίας των αγοραστών. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να εφαρμόσουν τις απαιτήσεις της ΕΕ στην εθνική νομοθεσία, η οποία μπορεί επίσης να παρέχει υψηλότερο επίπεδο προστασίας.

 

Χάρη στην ευρωπαϊκή διαδικασία μικροδιαφορών, έχετε επίσης τη δυνατότητα να αξιώσετε την επιστροφή χρημάτων με τρεις απλές ενέργειες, εάν έχετε αγοράσει ελαττωματικό προϊόν στο εξωτερικό. Σε πολλές περιπτώσεις και σε όλες τις χώρες της ΕΕ, με εξαίρεση τη Δανία, μπορείτε να προσφύγετε στην εν λόγω διαδικασία. Είναι μια ταχεία και λιγότερο δαπανηρή εναλλακτική λύση σε σχέση με τις παραδοσιακές δικαστικές διαδικασίες, και μπορείτε προς το παρόν να την χρησιμοποιείτε για εμπορικές συναλλαγές, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτικών συναλλαγών αξίας έως και 2.000 ευρώ. Πρέπει απλώς να υποβάλετε ένα τυποποιημένο έντυπο στο αρμόδιο δικαστήριο.

 

13

Άλλη μια καλή είδηση για τους καταναλωτές είναι ότι από τις 13 Ιουνίου 2014 ισχύουν οι νέοι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των καταναλωτών. Οι κανόνες εξασφαλίζουν ότι όλοι οι πολίτες της ΕΕ διαθέτουν 14 ημέρες εάν επιθυμούν να επιστρέψουν τα προϊόντα που αγόρασαν εξ αποστάσεως, μέσω του διαδικτύου, του ταχυδρομείου ή του τηλεφώνου.

 

14

Τι θα συμβεί αν χρειαστώ γιατρό στο εξωτερικό;

Εάν αρρωστήσετε ή τραυματιστείτε ενώ ταξιδεύετε σε μια χώρα της ΕΕ, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία ή την Ελβετία, έχετε δικαίωμα σε επείγουσα περίθαλψη. Γι’ αυτό, πρέπει να έχετε μαζί σας την Ευρωπαϊκή κάρτα ασφάλισης ασθένειας (ΕΚΑΑ). Θα λάβετε θεραπευτική αγωγή υπό τους ίδιους όρους και με το ίδιο κόστος με τα άτομα που εναι ασφαλισμένα στη χώρα που επισκέπτεστε. Μην ξεχάσετε λοιπόν να ζητήσετε από τον ασφαλιστικό σας φορέα να την εκδώσει για λογαριασμό σας χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

Αν πάσχετε από κάποια χρνια πάθηση και πρέπει να ακολουθήσετε φαρμακευτική αγωγή στη διάρκεια του ταξιδιού σας, πριν φύγετε ζητήστε από τον γιατρό σας να σας δώσει μια διασυνοριακή συνταγή.

Για να έχετε μαζί σας τους αριθμούς τηλεφώνου έκτακτης ανάγκης που μπορεί να χρειαστείτε και να μάθετε περισσότερα για τις θεραπευτικές αγωγές που καλύπτονται και το σχετικό κόστος, τον τρόπο επιστροφής των δαπανών σας, καθώς και με ποιον μπορείτε να επικοινωνήσετε σε περίπτωση που χάσετε την κάρτα σας, τηλεφορτώστε την ειδική εφαρμογή για «έξυπνα τηλέφωνα».

 

16

Η εφαρμογή διατίθεται σε 24 γλώσσες. Η εφαρμογή δεν υποκαθιστά την ΕΚΑΑ

 

 

15 

Ποιόν αριθμό να καλέσω σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης;

Σε περίπτωση ατυχήματος, πυρκαγιάς, επίθεσης, πνιγμού και σε κάθε περίπτωση που απειλείται ζωή ή περιουσία, μπορείτε να καλέσετε το 112 σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (αλλά και στην Νορβηγία, την Ισλανδία και την Τουρκία, καθώς και σε πολλές άλλες χώρες). Είναι ο Ευρωπαϊκός Αριθμός έκτακτης ανάγκης και σας φέρνει σε επαφή με την αστυνομία, τα ασθενοφόρα και την πυροσβεστική.

Περισσότερες πληροφορίες για τον αριθμό 112 μπορούν να αναζητηθούν στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση: www.112.eu 

18

 

Μπορείτε να διαβάσετε όλες τις προηγούμενες εκδόσεις Newsletter του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct E.B.E.A. πατώντας εδώ